تبلیغات

عینک پلیس مدل 8417 - فیلم حریم اثری از رضا خطیبی

فیلم حریم اثری از رضا خطیبی

نویسنده :تاها
تاریخ:سه شنبه 15 اردیبهشت 1388-10:30 ق.ظ

رضا خطیبی گفت: ما نمی‌خواستیم با «حریم» مخاطب را یك باره بترسانیم، بیش تر دوست داشتیم ترسی در تماشاگر ایجاد شود. دلهره‌ای كه مخاطب از دیدن فیلم دارد با ارزش‌تر از این است كه در لحظه بترسد.

 5487نشست و بررسی فیلم "حریم " به كارگردانی "سید رضا خطیبی " عصر دیروز پس ازنمایش فیلم در باشگاه فیلم تهران در فرهنگسرای هنر با حضور عوامل فیلم و جمعی از علاقمندان سینما و هنر برگزار شد.
"رضا درستكار " منتقد مهمان این جلسه، در ابتدا از «رضا خطیبی» كارگردان این فیلم خواست تا درباره ساخت این فیلم توضیح داده و انگیزه خود را بیان كند.
خطیبی جالب بودن فیلمنامه را دلیل ساخت این فیلم دانست و محمد احمدی تهیه كننده این فیلم در ادامه و تكمیل صحبت‌های كارگردان گفت: زمانی كه این سناریو از جانب آقای خطیبی پیشنهاد شد، برایم جالب بود چرا كه دوست دارم یا به‌عنوان كارگردان و یا تهیه‌كننده و یا حتی به‌عنوان فیلمبردار، ترجمه‌های جدید را انجام دهم. وقتی این پیشنهاد را خواندم، آن را دوست داشتم و با این كه دو سه سالی طول كشید،تلاش كردیم تا شرایط ساخت آن را مهیا كنیم تا این كه بالاخره در اواخر سال 86 پروانه ساخت آن را گرفته و به‌طور جدی كار را آغاز كردیم.
وی ادامه داد: چون قرار بود فیلمبرداری این كار را نیز را نیز انجام دهم، به‌دلیل كارهای عجیب و غریب زیادی كه داشت لذتی در فیلمبرداری آن برایم بود. با توجه به نداشتن حمایت مالی ریسك زیادی كردیم ولی با این حال، با اعتمادی كه به آقای خطیبی داشتم این كار را ادامه دادیم و ریسك آن را پذیرفتیم و در نهایت هم، راضی‌ام كه این كار را انجام دادم.
اگر مخاطب ارتباط برقرار كند و این فیلم را ببیند و بتواند سرمایه‌اش را برگرداند، دیگر تهیه‌كننده‌ها و كارگردان‌ها ریسك‌شان كم‌تر می‌شود و بیشتر در این كار وارد می‌شوند و با توجه به آن، امیدواریم كه تعداد آن افزایش یابد.
این منتقد سینما گفت: نكته‌ای كه وجود دارد كه وقتی به سابقه این نوع فیلم‌ها برگشتیم آقای خاچیكیان هرگز در واقع به‌عنوان یك فیلمساز اجتماعی یا فیلمساز سیاسی یا هر چیز دیگری در این وادی فعالیت نكرد. یا فیلمسازهایی كه بعدا در دهه 50 ظهور كردند، هیچ مدلی به آنها نمی‌چسبید. در واقع یك فیلمساز عاشق سینما بود و با مسائل و شاخصه‌های مدنظر خودش خیلی عشق‌ورزی می‌كرد، خیلی آدم عاشق و جالبی بود ولی وقتی بعد از دو دهه یا سه دهه گذشته بر می‌گردیم فیلم‌های خاچیكیان (بخصوص "دلهره " ، "ضربت " و فیلم‌های دیگر ) را نگاه می‌كنیم، این تحلیل را داریم كه این نگاه در واقع یك جور شمایی از فضای آن سال‌ها است. و این پرسش به میان می‌آید كه آیا در نوشتن فیلم "حریم " و ساختنش، شما هم دوباره مثل گذشته دارید عشق ورزی می‌كنید و تا این حد به سینما علاقمند هستید.
در ادامه "خطیبی " با تأیید صحبت‌های "درستكار " سری تكان داده و با لبخند گفت: "بیشتر علاقه بوده تا بتوانیم آن را نوشته و بسازیم. "
"رضا درستكار " از "علیرضا علویان " بعنوان صداگذار فیلم "حریم " در مورد طراحی صدا و حجم زیاد صدای فیلم "حریم " توضیح خواست.
"علیرضا علویان " در رابطه با حجم صدا گفت: " یك مقدار برای همه دنیا رسم است كه از ابتدا روی بیننده كار می شود تا جاهایی كه حتی كمی اذیت كند و جاهایی كه بیننده را بترساند و بهر حال این هم نمی خواهم بگویم واقعا صد در صد ایده آل بود ولی بهر حال كاری بود كه اولین تجربه من بود و امیدارم كه مورد پسند قرار گرفته باشد و صدای فیلم كار خودش را كرده باشد. ولی بهر حال تلاش زیادی بابت همین چیزی كه شنیدید شد و زحمت آهنگ ساز این فیلم آقای "سپهری " و زحمت صدابردار فیلم آقای " محمود خرسند " هم بوده كه جا دارد من از آنها تشكر كنم. "








Admin Logo
themebox Logo